Fokus på forskning om barn och funktionshinder
Den 19 november
Biomedicinskt centrum (BMC) i Uppsala Lokal: Ingång C11 SciLife Lab, Navet,
Målgrupp: Alla med intresse, praktiker, brukare/anhöriga, forskare från t ex skola, socialtjänst, habilitering
Innehåll: Lyssna på korta forskningspresentationer, ställ frågor, knyt kontakter.
Kostnadsfritt!
Program
09:30-10:00 |
Registrering |
10:00-10:15 |
Välkomna! |
10:15-10:30 |
Kommunikations-svårigheter hos barnet under 2,5 år. Identifikation och intervention. |
Anna Fäldt, Logoped, Doktorand, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet |
|
10:35-10:50 |
DCD- ett okänt funktionshinder, (Developmental Coordination Disorder) |
Kine Johansson, Fysioterapeut, specialist i pediatrik, Medicine doktor, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet |
|
10:55-11:10 |
Tidiga tecken på ADHD: Vad vet vi om samspelet mellan inre och yttre faktorer? |
Matilda Frick, Doktorand, Institutionen för psykologi, Uppsala universitet |
|
11:15-11:30 |
En särskild skola – lärande och undervisning i särskola |
Nina Klang, Universitetslektor, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet |
|
11:35-13:00 |
Lunch vid posterutställning, med tid för kontakter |
13:00-13:15 |
Skolsituationen för elever med funktionsnedsättningar? Betygens och bedömningens betydelse för högstadieelevers skolvardag och villkor |
Göran Nygren, Doktorand, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Uppsala universitet |
|
13:20-13:35 |
Döva och hörselskadade barn med CI eller hörapparat, lästräning |
Cecilia Nakeva von Mentzer, Universitetslektor, Institutionen för hälsovetenskaper, Örebro universitet |
|
13:40-13:55 |
Skolios hos personer med cerebral pares – kan forskning påverka någons vardag? |
Katina Pettersson Fysioterapeut, Doktorand, Institutionen för Kliniska vetenskaper, Lund, Skånes Universitetssjukhus. |
|
14:00-14:15 |
Musik som motiverande faktor för barn med omfattande funktionsnedsättningar - erfarenheter från två särskolor |
Lars Oestreicher Universitetslektor, Institutionen för informations-teknologi, Visuell information och interaktion, Uppsala universitet. |
|
14:20-15:00 |
Frukt vid posterutställning, med tid för kontakter |
Posterpresentationer: |
|
► |
Psykologisk behandling riktad till barn och unga med ADHD |
Johan Isaksson Psykolog, Docent, Institutionen för neurovetenskap, Barn- och ungdomspsykiatri, Uppsala universitet |
|
► |
Fysisk träning och ADHD |
Eva Norén Selinus, Medicine doktor, Filosofie doktor, Postdoc CKF, Västerås, Uppsala Universitet |
|
► |
Barn med autism som får intensivt stöd i förskolan |
Ingrid I Olsson Universitetslektor, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsvetenskap, Uppsala universitet |
|
► |
Kan ögonrörelser och pupillstorlek hjälpa oss att förstå ADHD, autism och social ångest? |
Johan Lundin Kleberg, Filosofie doktor, Institutionen för psykologi, Uppsala universitet |
|
► |
Ångest i tonåren – hur går det sen? |
Susanne Olofsdotter, Medicine doktor, Psykolog, specialist i neuropsykologi, Barn- och ungdomspsykiatri, Centrum för klinisk forskning, Uppsala universitet Länk till anmälan |